Mimo
istotnej roli, jaką sektor odgrywa w polskiej gospodarce (głównie na
rynku pracy), jego potencjał rozwojowy jest jeszcze w dużej mierze
niewykorzystany.
Do najważniejszych czynników determinujących w niedalekiej przyszłości rozwój sektora sprzedaży bezpośredniej zaliczyć należy:
systematyczne
wzbogacanie oferty sektora sprzedaży bezpośredniej - oferta jest
zdominowana przez kosmetyki, ale udział przychodów ze sprzedaży tych
produktów systematycznie się zmniejsza (w 2008 r. wyniósł 70,4 proc.,
podczas gdy w 2002 stanowił aż 92 proc.); na znaczeniu zyskują też inne
grupy produktów (sprzęt AGD, suplementy diety i odżywki); szansą na
rozwój jest także postępująca liberalizacja sektorów infrastrukturalnych
(w tym przede wszystkim usługi energetyczne i telekomunikacyjne) - w
2007 r. w Polsce udział obrotów z tego typu działalności stanowił tylko
0,5 proc. przychodów, podczas gdy w krajach rozwiniętych udział ten
osiąga kilka, a nawet kilkanaście procent;
ekspansję
sektora na terenach słabo zurbanizowanych - obecnie sprzedaż
bezpośrednia w Polsce skoncentrowana jest w dużych miastach i dopiero w
ostatnich latach firmy zaczynają dostrzegać rosnący potencjał zakupowy
polskiej wsi;
prognozowane
spowolnienie wzrostu gospodarczego - paradoksalnie wydaje się, że
szansą dla sektora będzie prognozowana w następnych kilku latach
nienajlepsza sytuacja na rynku pracy i spodziewane spowolnienie wzrostu
gospodarczego. Przewidywana sytuacja gospodarcza może spowodować
bardziej rozsądne i przemyślane zakupy, czego beneficjentem może stać
się sektor sprzedaży bezpośredniej; rosnącą popularność pozasklepowych
form sprzedaży, wspomaganą nowoczesnymi metodami sprzedaży (w tym m.in.
przy wykorzystaniu internetu).
Biorąc
więc pod uwagę korzystne perspektywy rozwoju sektora, należy założyć,
że w następnych latach sektor będzie odgrywał coraz większą rolę na
rynku pracy. Co więcej, w najbliższych latach może on odegrać
szczególnie istotną rolę w procesie aktywizacji zawodowej i podnoszenia
kompetencji osób zamieszkałych na terenach słabo zurbanizowanych (warto
podkreślić, że praca w sektorze wiąże się z koniecznością ciągłego
samodoskonalenia, m.in. poprzez uczestnictwo w programach
szkoleniowych). Potencjalne znaczenie w tym kontekście można porównać do
roli jaką sektor odegrał w promowaniu przedsiębiorczości w polskich
miastach na początku lat 90.
źródło :gazeta.pl
Karina E. Tanana, Marianna Małecka-Tepicht 25.01.2010
Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.
OdpowiedzUsuńJak najbardziej sprzedaż bezpośrednia jest chyba nam wszystkim najbardziej znana. Ja muszę przyznać, że teraz wiele rzeczy sprzedaje się przez Internet i jeszcze za granicę. Jak to napisano na stronie https://comparic.pl/co-to-jest-vat-compliance/ warto w tej kwestii wspomnieć również o Vat Compliance.
OdpowiedzUsuń