Mimo
stereotypu, jaki przylgnął do branży sprzedaży bezpośredniej, biznes
ten bardzo dobrze rozwija się w naszym kraju. Bez wątpienia sprzyja temu
m.in. niepewna sytuacja na polskim rynku pracy. Z badań
przeprowadzonych na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży
Bezpośredniej wynika, że od pięciu lat w Polsce systematycznie rosną
zarówno przychody sektora, jak i liczba sprzedawców.
Czym
jest sprzedaż bezpośrednia? To forma sprzedaży detalicznej poza siecią
sklepową. Polega na osobistej prezentacji, udzielaniu informacji i
oferowaniu towarów oraz usług konsumentom bez jakichkolwiek form
pośrednictwa, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej. Odbywa się na
zasadach kontaktów indywidualnych sprzedawcy z pojedynczym klientem lub
ich grupą. Spotkania i prezentacja produktów mają miejsce najczęściej
(w przypadku niektórych firm sektora wyłącznie) w domu klienta,
zdecydowanie rzadziej w miejscu pracy lub innym miejscu publicznym
(badania wskazują, że na znaczeniu zyskują spotkania organizowane w
domach klientów, czyli dobrowolne i wcześniej umówione spotkanie ze
sprzedawcą, wskazujące, że zakupy dokonywane tą drogą są mniej
przypadkowe i bardziej przemyślane).
Sprzedaż
bezpośrednia umożliwia klientom dokładne zapoznanie się z produktem,
jego przetestowanie i wyrobienie sobie o nim własnego zdania. Wszystkie
towary są dostarczane bezpośrednio do klienta. Ta forma handlu jest
szczególnie wygodna dla osób mieszkających w małych miastach lub na wsi,
gdzie towary i usługi są trudniej dostępne w sieci sklepowej.
W
tym systemie dystrybucji najczęściej sprzedawane są kosmetyki, rzadziej
akcesoria mody, sprzęty gospodarstwa domowego, suplementy diety i
odżywki, usługi telekomunikacyjne, a nawet książki i nieruchomości.
Najczęściej są to artykuły wymagające prezentacji, specjalistycznej
porady, bezpośredniego zetknięcia się z towarem, niekiedy przetestowania
go przed zakupem. Ponadto produkty sprzedawane w drodze sprzedaży
bezpośredniej to te, które :.
W
Polsce do sektora sprzedaży bezpośredniej nie są zaliczane usługi
finansowe i bardzo drogie produkty (np. nieruchomości). Spowodowane jest
to przede wszystkim obowiązującymi, odrębnie regulującymi te obszary
działalności, zapisami prawnymi, wymagającymi np. odbycia przez
sprzedających odpowiednich, niekiedy bardzo drogich kursów i uzyskania
niezbędnych licencji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz