Renoma
branży sprzedaży bezpośredniej, której znaczą część tworzą firmy MLM (z
angielskiego), czy po polsku firmy marketingu sieciowego, poprawiła się
pod koniec lat 70. XX w., kiedy w USA zapadł korzystny dla firmy Amway
(pioniera tej metody sprzedaży) wyrok sądowy jednoznacznie określający,
że jest to w pełni legalna i równoprawna forma organizacji
przedsiębiorstwa.
Od
tej pory wiele się zmieniło, także w Polsce. Początek lat 90. przyniósł
wiele zmian gospodarczych w kraju, co powodowało powstawanie
sprzyjających warunków do rozwoju własnego biznesu. Obok firm
zagranicznych, które ze swoją siecią dotarły też do Polski, zaczęły
powstawać również nowe, niejednokrotnie zbudowane na bazie kapitału
polskiego.
Wizerunek
całej branży stopniowo się poprawia, zmienia się także opinia o samych
sprzedawcach. Badania pokazują, że 90 proc. z nich to osoby ze średnim
lub wyższym wykształceniem. Cieszą się coraz większym zaufaniem
klientów. W Polsce co piąty sprzedawca pracuje w sektorze od ponad
dziesięciu lat. Współpracujące z nimi firmy oferują szereg szkoleń swoim
sprzedawcom - poczynając od początkowych i produktowych, poprzez te
rozwijające umiejętności biznesowe, motywacyjne, aż po typowo
specjalistyczne. Szkolenia te są w większości bezpłatne. Tylko 2008 r.
firmy członkowskie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej,
skupiające większość obecnych tego typu firm na polskim rynku, wydały na
ten cel 6,6 mln zł.
Polacy
coraz chętniej korzystają z oferty sprzedawców bezpośrednich. Rosną
przychody sektora i liczba sprzedawców. W 2008 r. branża osiągnęła
sprzedaż netto na poziomie ponad 2,2 mld zł. Na wynik ten pracuje 5
proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce, czyli ponad 750 tys. osób.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz